Pašreiz esat atvēruši iepriekšējo lapas versiju - un tāpēc informācija var būt novecojusi. Ieteicams skatīt jauno lapas versiju: www.cesis.lv.

    
              LV    RUS    ENG    GER    Sestdiena, 2019.gada 25.maijs   Vārda dienu svin: Anšlavs, Junora
  
 Par Cēsu novadu
 Pašvaldība
 Tūrisms
 Sociālā palīdzība
 Kultūra
 Izglītība
 Sports
 Uzņēmējdarbība

















Top.LV

Latvijas Reitingi







2012.gada 16.oktobris  


16. oktobris – Pasaules uztura diena

 

     „Barība cilvēka dzīvē nav augstākā balva, bet tā tomēr ir tas pamats, uz kura dzīves augstākās vērtības var iet zudumā, vai arī uzplaukt”.

                                                                    (Dr. med. M. Birhers – Benners”)

 

     Ikviena cilvēka fiziskās un garīgās veselības pamats ir uztura režīms. Veselīgs un pilnvērtīgs uzturs nodrošina līdzsvaru katra cilvēka dzīvē un ir vissvarīgākais nosacījums labas fiziskās veselības saglabāšanā.

Ikdienā nepieciešama uztura dažādība.

Vairāk jālieto graudaugu produktu (ogļhidrātu, olbaltumu, šķiedrvielu, dzelzs, kalcija, B gr. vitamīnu avots), augļu (C vitamīna avots, ideālākā uzkoda ir auglis), dārzeņu(karotīna, vitamīnu, šķiedrvielu avots), zaļumu, liesa piena produktu, liesas gaļas, zivju un šķidrumu, īpaši ūdens. Dienā nepieciešamais ūdens daudzums ir 2 litri., tas gan ir atkarīgs no cilvēka uztura, ķermeņa masas, fiziskās slodzes, klimatiskiem apstākļiem u. c. raksturīgajām īpatnībām konkrētam cilvēkam. Svarīgākais, lai cilvēks nejustu slāpes, pietiekamā daudzumā lietotu šķidrumu un tuvumā vienmēr būtu ūdens pudele. Dzersim sulas, īpaši svaigi spiestās. Tās satur 85 – 92% ūdens, dabīgos cukurus, mazliet olbaltuma, taukvielu. Svaigi spiestās sulas satur balastvielas. Tomēr jāatceras, ka sula nevar aizstāt ēdienu.

Mazāk uzturā lietosim sāli, cukuru, balto miltu izstrādājumus (cukurs un baltie milti ir tā saucamās tukšās kalorijas, kas nedod organismam nevienu vērtīgu vielu), taukvielas, treknu gaļu. Organismam arī tauki ir vajadzīgi un abu veidu – „labie”, jeb augu tauki un „sliktie”, jeb dzīvnieku tauki. Tauki ir enerģijas avots, tie palīdz organismā uzsūkties vitamīniem – A, D, E, K. Labajos taukos atrodas neaizvietojamās taukskābes – Omega-3 un Omega-6. Tomēr „slikto” tauku patēriņā jāievēro mērenība.  Ēdienam pievienosim tikai dabiskas garšvielas (dilles, pētersīļus, selerijas u.c.), nelietosim „vegetas” un buljona kubiņus.

Iespēju robežās lietosim ekoloģisku vietējo pārtiku – augļus, dārzeņus, rupjmaizi, gaļu. Novērtēsim mūsu bagātību – tepat augušos augļus un dārzeņus!

Brokastīs mums jāuzņem gandrīz 25% no dienai nepieciešamās enerģijas. Tāpēc brokastis jāēd, neskatoties uz to vai no rītiem ir jāsteidzas, vai nav.

Ēst vai neēst pēc 18.00. Liela ēšana 2 stundas pirms gulētiešanas nav veselīga, tad traucēta ir organisma atpūta miegā. Taču jāņem vērā katra cilvēka dzīves ritms – gulētiešanas laiks. Neliela uzkoda – auglis vai jogurts un tēja vai piens neradīs problēmas, ja to apēdīsim pirms gulētiešanas.

ASV uztura speciālisti ir izstrādājuši tā saukto uztura piramīdu (skat. attēlu), lai uzskatāmi un vienkāršoti iepazīstinātu cilvēkus ar veselīga uztura pamatiem. Tā precīzi parāda, kā proporcionāli sadalīt ikdienas uzturu, kādus produktus nepieciešams uzņemt vairāk, kādus ierobežot.  

 

 

 

 Pēdējā laikā bieži tiek apspriests jautājums, kādu ēdienu gatavot saviem bērniem, lai tas būtu veselīgs un vienlaicīgi tik pievilcīgs un „moderns”, lai pats bērns vēlētos to bez piespiešanas notiesāt. Veselības ministrija sagatavojusi ieteikumus vecākiem, kas noderēs bērnu (vecumā no 2 – 18 gadiem) ēdienkartes sastādīšanā.

Desmit ieteikumi.

  1. Regularitāte.
  2. Dažādība. Lēnām un ar baudu.
  3. Brokastis – svarīgākā ēdienreize.
  4. Katrā ēdienreizē – saliktie ogļhidrāti.
  5. Olbaltumvielām, minerālvielām un vitamīniem bagāti pārtikas produkti.
  6. Kalcijs ar pienu vai piena produktiem.
  7. Augļi un dārzeņi katrā ēdienreizē.
  8. Taukvielas – mēreni.
  9. Ēdienreižu starplaikos – dārzeņi, augļi vai rieksti.
  10. Pietiekošs šķidruma daudzums.

 

Šie desmit ieteikumi lieti noderēs arī pieaugušajiem. Lai aizvien pieaug cilvēku skaits, kuri apzinās veselīga uztura svarīgo lomu un izvēlas veselīgu dzīvesveidu! Lai vairojas cieņa pret uzturu un sapratne par ēdienu!

 

16.10.2012.

Zane Brente – Brantiņa

Cēsu novada pašvaldības

Sabiedrības veselības speciāliste



Atpakaļ...



     Aktualitātes

     Pasākumi




     Ziņu arhīvs
 




















© Cēsu novada pašvaldība, Bērzaines iela 5, Cēsis, Cēsu novads, LV-4101, tālrunis 64161800, fax 64161801, e-pasts: iac@dome.cesis.lv. izstrādāts: evolution.lv