Pašreiz esat atvēruši iepriekšējo lapas versiju - un tāpēc informācija var būt novecojusi. Ieteicams skatīt jauno lapas versiju: www.cesis.lv.

    
              LV    RUS    ENG    GER    Svētdiena, 2019.gada 15.decembris   Vārda dienu svin: Johanna, Hanna, Jana
  
 Par Cēsu novadu
 Pašvaldība
 Tūrisms
 Sociālā palīdzība
 Kultūra
 Izglītība
 Sports
 Uzņēmējdarbība

















Top.LV

Latvijas Reitingi







2009.gada 25.jūlijs  


25.jūlijā Cēsu pilsētas svētkos darbosies Sūdzību Kiosks

2009. gada 20.jūlijs

Informācija medijiem

 

Sestdien, 25.jūlijā, no pl.12:00 līdz 18:00 Cēsu pilsētas svētkos Vienības laukumā darbosies Sūdzību Kiosks Eiropas Savienības informatīvās kampaņas „Runā Droši! Tās ir Tavas patērētāja tiesības Eiropas Savienībā!” ietvaros.

Pasākuma laikā ikviens svētku apmeklētājs varēs saņemt Cēsu Patērētāju interešu aizstāvības kluba vadītājas Olitas Ansones konsultāciju, kā arī Sūdzību Kioskā atstāt savas sūdzības vai neskaidros jautājumus, uz kuriem pēcāk atbildes sniegs Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) eksperti.

Pēdējo gadu laikā Latvijā strauji pieaudzis patērētāju sūdzību skaits, kas liecina gan par pašu iedzīvotāju pieaugošo ekonomisko aktivitāti, savu tiesību apzināšanos un izpratni par tām, gan arī par konkrētām problēmām preču un pakalpojumu tirgū, jo patērētāju sūdzības ir galvenais rādītājs, ka kāds no preču vai pakalpojumu tirgiem darbojas vāji.

Lai aktualizētu šo jautājumu un informētu patērētājus par konstruktīvām strīdu risināšanas iespējām, Eiropas Savienības informatīvās kampaņas „Runā Droši! Tās ir Tavas patērētāja tiesības Eiropas Savienībā!” ietvaros 25.jūlijā Cēsīs, Vienības laukumā darbosies Sūdzību Kiosks.

”Pilsētas svētkos satiekas tūkstošiem apmeklētāju, un tā mums ir lieliska iespēja informēt par patērētāju tiesībām atraktīvā veidā. Vasaras tūres laikā esam viesojušies dažādās Latvijas pilsētās, tai skaitā Rīgā, Liepājā, Gulbenē, plānojam doties arī uz Ventspili un Rēzekni, lai paralēli ikdienas informēšanas un konsultēšanas darbam ar Sūdzību Kiosku pievērstu iedzīvotāju uzmanību patērētāju tiesībām,” skaidro kampaņas pārstāve Latvijā Sanita Gertmane. „Tas ir atgādinājums arī tiem cilvēkiem, kuriem, par laimi, nekādas ķibeles ar pirkumiem vai saņemtajiem pakalpojumiem nav gadījušās. Atcerieties, ka jums ir patērētāju tiesības un nevajag baidīties tās izmantot.”

„Es priecājos par to, ka Sūdzību Kiosks viesojas pie mums, Cēsīs. Tas ir veids, kā uzrunāt cilvēkus un atgādināt, ka patērētāju tiesību pārkāpumi noteikti jārisina, turklāt jo īpaši būtiski to darīt dialoga veidā,” uzsver Cēsu Patērētāju interešu aizstāvības kluba vadītāja Olita Ansone. „Kluba kā sabiedriskas organizācijas galvenais uzdevums ir informēt. Ikdienā mēs konsultējam par patērētāju tiesībām, varam palīdzēt uzrakstīt pieteikuma veidlapas, ir gadījumi, kad mums zvana no tirdzniecības vietām, lai uzzinātu kā konkrētajā situācijā rīkoties. No pieredzes varu teikt, ka tirgotāji ir dažādi – vieni neliekas ne zinis, līdz saskaras ar likumu, savukārt citi rūpējas, lai pārdevēji būtu izglītoti par patērētāju tiesībām, esam pat vadījuši seminārus darbiniekiem. Noteikti palīdzēsim ikvienam interesentam. Turklāt sarežģītākos gadījumos mēdzam lūgt Patērētāju tiesību aizsardzības centra padomu.”

 

Sūdzību skaits trīskāršojies

Pēdējo gadu laikā Latvijā ir vērojama stabila sūdzību pieauguma dinamika. 2008.gadā Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) saņēmis 2631 iesniegumu par līguma noteikumiem neatbilstošām precēm, pakalpojumiem, kā arī citām PTAC uzraudzības jomām. Salīdzinot, piemēram, ar 2005.gadu, kad tika saņemtas 1019 sūdzības, tas ir gandrīz trīs reizes vairāk.

„Patērētāju sūdzības ir spēcīgs indikators un spogulis tam, kas notiek gan sabiedrībā, gan patēriņa tirgū,” norāda kampaņas pārstāve Latvijā Sanita Gertmane.

Pēdējo gadu laikā mainījusies arī sūdzību tematika – ja 2005.gadā visvairāk sūdzību tika saņemts par apaviem un elektroprecēm, tad 2007. un 2008.gadā visvairāk sūdzību bija par pakalpojumiem: būvniecības, tūrisma pakalpojumiem, kā arī par mobilajiem telefoniem.

2009.gadā vērojams lūzuma punkts sūdzību struktūrā – to skaits joprojām pieaug, tomēr ir radikāli mainījusies sūdzību tematika. Iepriekšējos gados aktuālās sūdzību tēmas ir nomainījušas sūdzības par finanšu pakalpojumiem – patēriņa kredītiem, hipotekārajiem kredītiem, apdrošināšanas līgumiem u.c. Piemēram, kreditēšanas jomā līdz 2009.gada 1. maijam saņemts vairāk sūdzību nekā visa 2008.gada garumā – vairāk nekā 200.

 

Psihoterapeits – sūdzēties vajag, bet konstruktīvi

Psihoterapeits Ansis Jurģis Stabingis norāda, ka sūdzēšanās ir dabiska cilvēka dzīves sastāvdaļa – tā ir viena no iespējām izteikt savu viedokli/neapmierinātību ar saņemto preci vai pakalpojumu. Bez tam – tā dod cerību, ka kaut kas tiks risināts, ka pakalpojuma sniedzējs kaut ko darīs lietas labā. „Psiholoģiski sūdzēšanās cilvēku vismaz daļēji atbrīvo no negatīvajām emocijām, kas ir saistītas ar neapmierinošo preci vai pakalpojumu, līdz ar to mazinot spriedzi. Tātad sūdzībām ir divas funkcijas – mazināt spriedzi un labot notikušo,” norāda psihoterapeits.

S.Gertmane uzsver, ka patērētāju interešu nodrošināšanā īpaši būtiska ir ne tikai iespēja sūdzēties, bet vēl jo vairāk – konstruktīva strīdu risināšana starp patērētāju un preces vai pakalpojuma sniedzēju. Tāds ir arī Eiropas Savienības informatīvās kampaņas mērķis – mudināt abas puses uz konstruktīvu dialogu. Bieži vien oficiāla (rakstiska) sūdzība PTAC ir galējais solis, kad nekādi citi mehānismi patērētājiem nav palīdzējuši atrisināt savu problēmu.

S.Gertmane norāda, ka ļoti nozīmīga joma ir patērētāju konsultēšana, kas palīdz cilvēkiem pašiem atrisināt problēmas dažādos patērētāju tiesību aizsardzības jautājumos. Šogad ieviestā PTAC zvanu centra dati liecina, ka pēc šāda veida konsultācijām ir milzīgs pieprasījums. Ja 2008.gada pirmajos piecos mēnešos PTAC sniedza 10 791 konsultāciju, tad 2009.gada tādā pašā periodā (līdz 1.maijam) - jau 19 068 konsultācijas, kas ir gandrīz divas reizes vairāk.

Savukārt kampaņas „Runā droši! Tās ir Tavas patērētāja tiesības Eiropas Savienībā!” mājas lapā trīs mēnešus pēc kampaņas sākuma jau saņemtas vairāk nekā 300 patērētāju sūdzības, uz kurām individuāli atbild PTAC eksperti. „Šie dati ļoti precīzi parāda, cik svarīga un aktuāla ir informācija par patērētāju tiesībām – gan pašiem patērētājiem, gan arī uzņēmējiem. Tas ļauj viņiem optimāli risināt savstarpējos strīdus maksimāli konstruktīvā veidā – rodot kompromisu un vienojoties.

Psihoterapeits A.Stabingis norāda, ka veiksmīgu gala rezultātu var iegūt, strīdu risinot konstruktīvi, bez otras puses aizvainošanas. „Ir jānodala prece vai pakalpojums no tā sniedzēja. Padarītais no darītāja. Sūdzība ir par preci vai pakalpojumu, nevis par tā sniedzēju. Labākais ir mēģināt atrast ar darbinieku kopīgu valodu par to, ka saņemtais pakalpojums vai prece ir slikta tādu un tādu apsvērumu dēļ. To pašu faktiski var ieteikt jebkuru pretenziju izteikšanai – vērsties pret darbiem, nevis cilvēkiem,” uzsver psihoterapeits.

Pa vasaru Sūdzību Kiosks dosies tūrē pa dažādām Latvijas pilsētām, kur pilsētas svētku un tirgus dienu ietvaros ikvienam patērētājam būs iespēja iegūt informāciju par savām tiesībām, kā arī atstāt Sūdzību Kioskā konkrētas sūdzības (precīzu informāciju par konkrētiem datumiem meklējiet kampaņas mājas lapā www.pateretajiem.lv).


 

Uzzini vairāk par savām patērētāja tiesībām Eiropas Savienībā:

www.pateretajiem.lv

! Patērētājiem noderīga informācija

Konsultācijas par patērētāju tiesību jautājumiem var saņemt:

ü      Pa Patērētāju tiesību aizsardzības centra konsultatīvo tālruni – 65452554 vai sūtot oficiālu rakstisku sūdzību PTAC, Kr.Valdemāra iela 157;

ü      Kampaņas “Runā droši!” mājas lapā www.pateretajiem.lv;

ü      Eiropas Patērētāju informēšanas centrā – info@ecclatvia.lv, tālr. 67388625, Kr.Valdemāra 157, 228. kab.

ü      Cēsu Patērētāju interešu aizstāvības klubā „Aizstāvis” – olita.aizstavis@apollo.lv, tālr. 64121579, Raunas ielā 15, Cēsis, LV 4100.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Papildus informācijai:

Ilona Zacmane

Komunikāciju aģentūra/Edelman Affiliate

Tālr. 67201460

E-pasts: ilona.zacmane@ka.lv

 

Linda Štokmane

Komunikāciju aģentūra/Edelman Affiliate

Tālr. 67201460; 29275435

E-pasts: linda.stokmane@ka.lv

 



Atpakaļ...



     Aktualitātes

     Pasākumi




     Ziņu arhīvs
 




















© Cēsu novada pašvaldība, Bērzaines iela 5, Cēsis, Cēsu novads, LV-4101, tālrunis 64161800, fax 64161801, e-pasts: iac@dome.cesis.lv. izstrādāts: evolution.lv